Ce pot face români, atunci când vor

Formarea continuă garanţia profesionalismului

Centrul “PIFCA” Timişoara s-a născut ca urmare a contactelor avute cu ţările din lumea capitalistă, în perioada 1996-1999, pe care în calitate de demnitar local am avut plăcerea de a le dezvolta,  respectiv Germania şi în mod special Statele Unite ale Americii, unde în temeiul mandatului încredinţat de Guvernul României, prin Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei nr. 2111/3 noiembrie 1999, m-am deplasat să identific „forme de cooperare, informare, instruire tehnică etc.”, pentru promovarea reformei ȋn cadastru agricol„Muncim și câștigăm”, adoptată de Ministerul Agriculturii și Alimentației, la propunerea Președintelui Centrului „PIFCA” Timișoara.

Acolo pregătirea profesională, prin instruire, formare, perfecţionare în toate domeniile de activitate, te menţin ca profesionist pe piaţă.

Proprietatea ca fundament al societăţii capitaliste, care include şi  proprietatea imobiliară, are nevoie de specialişti, care să o poată determina, evidenţia, inventaria, evalua şi care să fie în măsură să întocmească documentaţiile necesare mişcării proprietăţilor, astfel încât fiecare partener, fie el statul,  doemniul public sau privat, proprietarul privat, persoane fizice sau juridice, să poată să beneficieze în mod corect de dreptul său de dispoziţie, cu referire la valoare, întindere, formă, calitate a terenurilor, sau orice alte atribute care definesc un imobil.

Constituirea Centrului de perfecţionare, instruire şi formare a specialiştilor în cadastru agricol ”PIFCA” Timişoara, are la baza protocolul de colaborare încheiat la data de 5 martie 1999, la Timişoara, între:

  • Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei;
  • Universitatea “POLITEHNICA” din Timişoara;
  • Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a Banatului Timişoara;
  • Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Timişoara;
  • Agenţia Judeţeană pentru Ocupare şi Formare Profesională Timiş.

Ca o consecinţă a etapelor parcurse, la 27 mai 1999, Tribunalul Timiş prin sentinţa civilă 345/PJ/1999 a dispus înregistrarea Centrului de perfecţionare, instruire şi formare a specialiştilor în cadastru agricol “PIFCA” Timişoara, ca persoană juridică neguvernamentală, nonprofit, apolitică şi independentă, care funcţionează în temeiul Autorizaţiei nr. 265/25.07.2001;30-1/79602, fiind o asociație  de tip profesional.

Activitatea Centrului „PIFCA” Timişoara,  a avut şi are la bază sprijinirea promovării reformei din domeniul cadastrului şi nu numai, crearea de relaţii de colaborare din domeniu şi cele conexe, organizarea de seminarii, mese rotunde, manifestări ştiinţifice, organizate pe baza protocoalelor de colaborare sau parteneriate încheiate între diferite entităţi, care își propun să contribuie la crearea cadrului necesar formării de specialişti, lansarea de cursuri de perfecţionare, de pregătire sau de formare a acestora, promovarea şi coordonarea de proiecte pilot de cercetare, a căror rezultate prin diseminare să conducă la flexibilizarea şi modernizarea actului de administraţie și de ce nu, a actului de justiție, în ceea ce privește contribuția experților tehnici judiciari din domeniul topografiei, cadastrului și geodeziei, pe baza madatului încredințat de Instanțele de Judecată.

Până în prezent au fost realizate, pe lângă mese rotunde, seminarii şi alte manifestări ştiinţifice  şi următoarele module de cursuri:

  • Perfecţionare în cadastru agricol;
  • Măsurători topografice cu aparatură clasică şi electronică;
  • Topografie şi cadastru agricol;
  • Iniţiere şi operare pe calculatoare PC;
  • Proiectare asistată pe calculator (Autocad R 12, R 14);
  • Evaluatori funciari;
  • Perfecţionare agenţi agricoli comunali;
  • Postuniversitar GEODEZIE, CADASTRU GENERAL şi CADASTRU AGRICOL;
  • Postuniversitar de specializare în „GEODEZIE şi CADASTRU”- trei semestre;
  • Expert evaluator de proprietăţi imobiliare – postuniversitar de specializare – două semestre.

Centrul „PIFCA” Timişoara a ales să sprijine şi să promoveze perfecţionarea, pregătirea şi formarea continuă, a adulţilor, care în domeniul educaţiei moderne din ultimul dece­niu reprezintă o axă de importanţă majoră.

Gerard Vaysse, unul dintre specialiştii de vază din domeniu,  precizează că scopul formării continue este acela de a pregăti cetăţeni care să înveţe de‑­a lungul vieţii, deoarece Europa sec. XXI va fi cea a cunoaşterii.

Sistemul de formare continuă se întemeiază pe decupajul realităţii, pe analiza pieţei social­‑economice şi educaţionale, pe schimbările din învăţământ şi pe ideea că esenţa educaţiei constă în acţiune, dezvoltare şi progres.

Formarea continuă determină apariţia unor idei şi restabileşte echilibrul dintre concepţiile noi şi posibilităţile fixării lor într­‑o extensie practică operaţională, pentru ca un anumit domeniu să cores­pundă aplicaţiilor lui reale.

Aceasta este o posibilitate extra­ordinară de afirmare profesională prin competenţă şi acţiune de calitate. Specificul acestei activităţi se profilează şi prin valorificarea practicii educaţionale la nivelul adulţilor, şi la categorii de vîrstă diferite.

Pentru adult, învăţarea nu este o problemă de acumulare sau de completare a cunoştinţelor, ci din contra, ea reprezintă o reorganizare, o restructurare sau chiar o dezvăţare. În procesul de învăţare, moti­vaţia adultului este cu mult mai complexă decît în perioada şcolară. Adultul are deja bine formate procesele psihice şi se poate manifesta plenar în activitatea sa profesională.

Cursurile enumerate mai sus au fost realizate în colaborare cu ASFOC Timişoara, actualmente Departamentul de Educaţie Permanentă din cadrul Universitatii POLITEHNICA din Timişoara, numărul participanţilor fiind de aproximativ 300 de persoane din 39 de judeţe ale ţării, mulţi dintre participanţi pe baza cunoştinţelor dobândite şi a diplomelor astfel obţinute au ocupat posturi în Primării, instituţii publice şi o mare parte au inceput activitatea pe cont propriu.

Acest gen de cursuri sau altele de interes pot fi organizate la cerere, pe diferite proceduri, module etc. Cei interesați pot să ne contacteze.

Asociaţia profesională un instrument de protejare a calităţii, a intereselor societăţii civile şi a experţilor din domeniul cadastrului

Ca o componentă în domeniul cadastrului, partea economică, care are o importanţă deosebită pentru toţi actorii unei pieţe libere, se impune ca şi aceasta să fie realizată cu specialişti care sunt în măsură să efectueze studii, rapoarte sau expertize specifice.

Fundamentarea valorii terenului trebuie făcută după principiile economiei de piaţă. Pentru susţinerea acestei meserii am trecut la organizarea unei asociaţii de tip profesional, direct legată de Centrul „PIFCA”  Timişoara, care în colaborare directă asigură pregătirea, instruirea şi formarea profesioniştilor din domeniu.

Astfel, s-a născut Asociaţia Evaluatorilor Funciari din România – “AEF” ROMÂNIA, care funcţionează în baza Autorizaţiei nr. 336/31.05.2001 şi  30-1/79603.

Asociaţia este de tip profesional, neguvernamentală, non-profit, apolitică şi independentă funcţioneză conform legislaţiei române şi a propriului statut.

Chiar dacă nu este singura asociaţie care adună în jurul ei experți tehnici judiciari sau specialiști în domeniul cadastrului, topografiei și geodeziei cât și a celor conexe, care interferează cu aceasta, asociația este singura asociaţie de profil, din câte cunoștem,  care are sediul central în Timişoara, în afara capitalei, Bucureşti, având membrii în aproape toate judeţele din România.

Avantajul nostru este că principiile pe care s-a construit asociaţia sunt responsabilitatea, calitatea şi eficienţa, care sunt fundamentate pe o echipă extrem de profesionistă, echipa acoperind disciplinele care fundamentează o astfel de meserie cu specialiştii cei mai reprezentativi ai domeniilor lor de activitate, profesori universitari din şase facultăţi din cadrul a două univesităţi,  specialişti practicanţi, chiar evaluatori de la ANEVAR, actualmente UNEAR – ANEAR, care şi-au dat seama că nu poţi fi evaluator imobiliar veritabil dacă nu ai parcurs şi dobândit cunoştinţe fundamentale din domeniul cadastrului.

Scopul acestei asociaţii constă în organizarea experților/evaluatorilor/specialiștilor din domeniul cadastrului după pregătire şi competenţe, conferite de calitatea dobândită din punct de vedere profesional și pe baza autorizațiilor/atestatelor/diplomelor obținute: experților/evaluatorilor/specialiștilor, în vederea identificării imobilelor, bazați pe repectarea proprietății termenilor rezultați din definițiile consacrate de legislația în vigoare respectiv: „prin imobil, se înțelege terenul, cu sau fără construcții, de pe teritoriul unei unități administrativ-teritoriale, aparținând unuia sau mai multor proprietari, care se identifică printr-un număr cadastral unic” și completat cu alin. (51), imobilul definit la alin. (5) se înscrie într-o carte funciară” art. 1, a lin. 5 din Legea 7/1996, modificată ȋn anul 2013 și „prin imobil, în sensul prezentului titlu  (VII Cartea funciară), se înțelege una sau mai multe parcele de teren alăturate, indiferent de categoria de folosință, cu sau fără construcții, aparținând aceluiași proprietar, situate pe teritoriul unei unități administrativ-teritoriale și care sunt identificate printr-un număr cadastral unic” , Codul civil  art. 876, alin 3.

Evaluarea unui imobill nu se poate rezuma la a determina o simplă valoare, ci potrivit doctrinei de specialiate evaluarea imobileor trebuie efectuată pe baza celor trei funcții ale cadastrului: tehnică, economică și juridică, evidenti cu tot ceea ce decurge din aceste aspecte.

Asociația își propune să propună măsurile necesare promovării ideilor şi acţiunilor care să conducă la rezolvarea intereselor societăţii civile şi a celor ce exercită una din calitățile de experților/evaluatorilor/specialiștilor din domeniul cadastrului și cărții funciare,  care formează un sistem unitar și obligatoriu de evidență tehnică, economică și juridică, de importanță națională.

De asemenea,  derulăm acțiuni pentru fundamentarea procedurilor necesare, în vederea realizării și interpretării a expertizelor tehnice judiciare, în vederea încadrării acestora în sistemul unitar de cadastru și carte funciară, ca sistem de importanță națională dar și pentru estimarea valorii imobilelor, în special a cele cu destinație agricolă, prin desfăşurarea unei activităţi continue de monitorizare valorii terenurilor şi construcţiilor în general şi în special cele cu destinaţie agricolă, prin studierea comparativă a valorilor de piaţă din ţară şi străinatate, militând pentru promovarea şi apărarea intereselor tuturor proprietarilor de imobile din România.

Pentru a efectua o pregătire științifică fundamantală am ales să colaborăm în mod special cu Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului  din Timișoara, pentru a asigura cadrul academic necesar unei astfel de profesii.

Pentru moment, având în vedere modificarea legislaţiei din domeniul învăţământului, cursul a intrat în reorganizare, urmând ca după obţinerea aprobărilor de către USAMVB , acesta să fie reluat în noile condiţii reglementate.

Nu putem să neglijăm specialiștii din doemniul topografiei, cadastrului și geodeziei, care odată și odată doresc să ajungă experți tehnici judiciari. De aceea ne preocupă și modul de întocmire a documentațiilor tehnice de specialitate pentru înregistrarea sporadică, a specificațiilor tehnice în ceea ce privește înregistrarea sistemetică a cadastrului.

Ca o preocupare permanentă privind îndeplinirea misiuni asumate de a contribui la dezvoltarea profesionalismului în domeniul  cadastrului, Centrul „PIFCA” Timişora a lansat în anul 2006 proiectul:

„Cadastrul şi rolul acestuia în economia de piaţă, cu aplicabilitate în domeniul administraţiei publice locale”,

proiect care ca motto, o parte dintr-un verset biblic:

„Al Domnului este pamântul cu tot ce este pe el…”

Psalmul 24:1a

care ȋn urma manifestărilor derulate, m-a inspirat și m-a ajutat să înțeleg afirmația din Cuvântului Domnului și tot odată mă pune în situția să îndemn pe fiecare om de știință să-și îndeplinescă obligația onorantă de altfel, în așa fel încât să se împlinescă în  munca lui:

„Iar specialiştii din toate domeniile cunoaşterii au obligaţia să-l studieze,  să-l măsoare, să-l împartă şi să-l îngrijească pentru a-l lăsa generaţiilor viitoare”

Dr. ing. dipl. Mihai RACOVICEAN

Acest slogan a fost acceptat şi apreciat de partenerii noştri, fie ei la nivel local, naţional sau european. Este un adevăr de netăgăduit. Toţi avem nevoie de ajutorul Domnului.

Proiectul a fost însuşit de Consiliul Judeţean Timiş prin Comisia pentru Relaţii şi Cooperare Internă şi  Externă, Instituţia Prefectului Judeţului Timiş, Universitatea „POLITEHNICA” din  Timişoara, Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a BANATULUI Timişoara, Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Timiş, Asociaţia PRECEPT MINISTRIES PENTRU EUROPA DE RǍSǍRIT- Lugoj şi HUNGARIAN GEODETIC AND MAPPING COMPANY LIMITED Budapesta şi care a fost susţinut de către                    dl. Dr. INGO FRIEDRICH, vicepreşedinte al Parlamentului Europei la acea dată.

Începând cu anul 2005, s-a organizat seminarul internaţional cu acelaşi nume, unde s-a reuşit să se pună bazele unui parteneriat public privat funcţional.

Ca o consecinţă a activităţii serioase depuse, a nevoilor identificate de comunicare în cadrul profesiei, a apărut necesitatea organizării a două tipuri de manifestări, după cum urmează:

- Seminarul internaţional – Surduc „CADASTRUL ŞI PUBLICITATEA IMOBILIARĂ ÎN ECONOMIA DE PIAŢĂ”  şi

-  Masa rotundă – Timişoara „ROLUL CADASTRULUI ŞI PUBLICITĂŢII IMOBILIARE ÎN ROMÂNIA”.

Masa rotundă a fost lansată în data de 18 iulie 2009, în Aula Magna a Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a BANATULUI din Timişoara, acţiune la care au participat specialişti din judeţele Timiş, Arad, Caraş Severin şi Hunedoara, inclusiv  Bucureşti, constatările și nevoile întâlnite conducând la transformarea seminarului în proiect.

Cercetarea  ştiinţifică un mijloc de eficientizare a administraţiei publice

Cu ocazia acestor evenimente, au fost lansate cărţi de specialitate, publicații ştiinţifice, iar în decursul timpului, în jurul acestui proiect au gravitat persoane de specialitate şi discipline conexe din aproape toată ţara şi din străinătate.

De altfel, acest tip de construcţie, reprezintă o dovadă a faptului că parteneriatul public privat promovat, poate sprijini domeniul abordat în mod clar într-o direcţie corectă  și concretă, mai ales atunci când scopul este promovarea intereselor cetățenilor României în ceea ce priveşte drepturile de proprietate şi de administrare eficientă a acestora.

Aşa s-a născut proiectul pilot de cercetare „Baza de date de tip spaţial, fundamentul unei administraţii moderne şi performante” comuna Livezile.

De drept dezvoltarea locală durabilă implică promovarea studiilor privind amenajarea teritoriului, atât intravilan cât şi extravilan, care constituie suportul transpunerii strategiilor, politicilor şi programelor locale, naţionale şi internaţionale, pe toate palierele de dezvoltare pentru a rezolva problemele de mediu, economice şi sociale ale zonei luate în studiu.

Ţinând cont de aspectele legate de modernizarea, de flexibilizarea şi compatibilizarea funcţionării administraţiei publice pe criterii de performanţă, care  să conducă la integrarea sistemului administrativ în sistemul de valori existent în statele cu  o administraţie publică bine dezvoltată, construirea unor baze de date de tip spaţial, reprezintă un deziderat pentru care merită făcute toate demersurile şi eforturile necesare.

Astfel s-a născut proiectul Pilot de cercetare Livezile.

Studiul şi-a propus să inventarieze şi să analizeze patrimoniul (public şi privat) al teritoriului adminstrativ al comunei Livezile, județul Timiș, atât intravilan cât şi extravilan, având ca finalitate recomandări şi măsuri ce pot fi luate de administrația publică locală în vederea valorificarii optime a potenţialului economic al patrimoniului imobiliar, în vederea încheierii de parteneriate, fundamentare de proiecte etc., pentru asigurarea dezvoltării durabile a zonei.

Centrul „PIFCA” Timişoara, comuna Livezile din judeţul Timiş, prin Primarul Ştefan Varga şi Consiliul local al comunei Livezile, împreună cu Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a BANATULUI din Timişoara prin Facultatea de Agricultură şi Asociaţia Evaluatorilor Funciari din România „AEF” ROMÂNIA, au încheiat suplimentar două protocoale.

Protocolul 2013/936/9/8/ septembrie 2010 privind realizarea proiectului pilot de cercetare „Baza de date de tip spaţial fundamentul unei administraţii moderne şi performante” cât şi protocolul 372/5/556/65/54/martie 2011 privind „Exploatarea ştiinţifică a terenurilor cu destinaţie agricolă, sursă garantată pentru o alimentaţie sigură şi sănătoasă”.

Tot cu această ocazie au fost atrase în proiect, ca părţi executive, Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice Timişoara care, prin eforturile directorului instituţiei                            Prof. univ. dr. ing. Dorin ŢĂRĂU comuna a fost inclusă în programul naţional de monitorizare sol/teren, au fost efectuate studiile pedologice pe teritoriul comunei, urmând ca pe baza analizelor efectuate va putea  fi alocată fiecărui imobil cu destinaţie agricolă clasa de calitate dar şi alte elemente specifice care vor putea conduce la fundamentarea exploatării ştiinţifice şi eficiente a acestor terenuri.

Și  pentru a putea fi mai aplicați și concreţi, au fost invitate să se alăture proiectului de cercetare și firmele GEOTOP SRL Odorheiu Secuiesc, care a asigurat programele de specialitate, inclusiv adaptarea acestora la situaţia dată constatată cât şi firma OTNIEL SRL Timişoara, care a executat măsurătorile şi a întocmit documentaţiile tehnice necesare atribuirii numerelor cadastrale în conformitate cu reglementările tehnice în vigoare.

În temeiul documentelor încheiate între parteneri, Consiliul local al comunei Livezile a adoptat Hotărârea nr. 21/28 iulie 2011, prin care a fost aprobată exectuarea lucrărilor necesare întocmirii planurilor parcelare în conformitate cu prevederile Ordinului nr. 634/2006, modificat, pentru aprobarea Regulamentului privind conţinutul şi modul de întocmire a documentaţiilor cadastrale în vederea înscrierii în cartea funciară emis de Directorul General al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, inclusiv demararea procedurilor necesare pentru realizarea bazei de date propusă prin proiectul pilot la nivelul comunei.

Partenerii au anunţat public în data de 1 octombrie 2011 demararea proiectului pilot de cercetare Livezile în Aula Magna a Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a Banatului din Timişoara.

În 26 octombrie 2012, tot în Aula Magna a Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a Banatului din Timişoara, partenerii aşa cum au promis au prezentat stadiul proiectului, primele rezultate ale cercetărilor efectuate privind disfuncţionalităţile sesizate, soluţiile adoptate, procedurile aplicate, proiecţii privind posibilităţi de finanţare a lucrărilor etc.

Directorul general Marius Arthur URSU al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, în data de 9 octombrie 2012, a invitat reprezentanţii echipei de proiect la Bucureşti pentru analizarea posibilităţii ca acest proiect să fie continuat şi promovat ca proiect pilot pe ţară.

A fost apreciat modul de lucru,  a felicitat echipa care a lucrat la realizarea proiectului de cercetare şi a promis să sprijine acţiunea astfel încât proiectul comunei Livezile, judeţul Timiş, să fie promovat ca proiect pilot pe ţară.

În acest sens pe baza contractului dintre firma OTNIEL SRL Timişoara  şi comuna Livezile, după îndeplinirea paşilor prevăzuţi de procedura în vigoare,  Consiliul de Administraţie al ANCPI a aprobat protocolul de colabore între Comuna Livezile şi comuna Livezile, în şedinţa din 12 martie 2013, în vederea demarării procedurilor pentru înregistrarea sistematică pe teritoriul UAT Livezile,  operaţiune ce se va derula pe sectoare cadastrale (prima comună din România care aplică prevederile Legii nr.133/2012, pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2010 privind modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996), procedură care pune în valoarea aportul substanţial pe care comuna Livezile şi l-a asumat prin Consiliul Local al comunei Livezile, care  a aprobat prin Hotărărea nr. 22/24.10.2012 demararea procedurilor legale necesare pentru includerea comunei Livezile în programul de înregistrare sistematică a cadastrului prin  încheierea protocolului de colaborare prevăzut de legislaţia în vigoare cu ANCPI pe baza realizărilor din cadrul Proiectului pilot de cercetare „Baza de date de tip spaţial fundamentul unei administraţii moderne şi performante”.

Acțiunea a fost pusă în mișcare prin aprobarea specificaţiilor tehnice privind înregistrarea sistematică a cadastrului consemnată în procesului verbal nr. 116/04 februarie 2013, al  Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.

Pe baza aprobării primite Primăria comunei Livezile, a închieiat protocolul de colaborare cu ANCPI/OCPI Timiş.

Astfel, pentru atingerea ţintelor propuse prin proiectul pilot de cercetare  „Baza de date de tip spaţial fundamentul unei administraţii moderne şi performante”, ce se deruleză în cadrul proiectului general „Cadastrul şi rolul acesteia în economia de piaţă, cu aplicabilitate în domeniul administraţiei publice locale”, din care comuna Livezile este parte integrantă, pe  baza lucrărilor realizate pentru întocmirea planurilor parcelare recepţionate de OCPI Timiş prin alocarea numerelor cadastrale şi pentru care se impune realizarea publicităţii imobiliare, pe baza studiului privind încadrarea în clase de calitate a terenurilor din extravilanul UAT-ului Livezile, realizat de OSPA Timişoara în cadrul programului naţional de monitorizare sol/teren derulat de Guvernul României prin Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, respectiv Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice, privind integrarea datelor culese în baza de date în vederea fundamentării funcţiei economice a cadastrului pentru terenurile cu destinaţie agricolă, pentru atingerea ţintelor propuse întregirii înregistrărilor în cadrul sectoarelor cadastrale cu imobilele pentru care nu au fost atribuite numerele cadastrale, s-a ales în temeiul reglementărilor legale în vigoare ca înregistrarea sistematică şi înregistrarea în cartea funciară a imobilelor de pe teritoriul Livezile să fie realizată pe sectoare cadastrale sau grupe de sectoare cadastrale.

Acţiunea se va derula în conformitate cu specificaţiile tehnice aprobate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară pe sectoare cadastrale.

Și ca dovadă a seriozității echipei și a proiectului nostru, în Monitorul Oficial al Romȃniei nr. 201 din 9 aprilie 2013 a fost publicat Ordinul nr. 323/2 aprilie 2013, privind aprobarea ȋnceperii lucrărilor de ȋnregistrare sistematică a imobilelor din unitatea administrativ-teritorială Livezile, județul Timiș, emis de Directorul General al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară.

Un element fundamental de menţionat este că atunci când toată lumea se plânge că nu sunt bani, cu o organizare riguroasă, cu o procedură unitară instituită la nivelul UAT-ului în urma rezultatelor concrete, cu aportul cetăţenilor care au suportat chetuielile necesare lucrărilor necesare realizării măsurătorilor şi a documentaţiilor tehnice pentru întocmirea planurilor parcelare, după avizarea acestora de către OCPI Timiş şi acordarea numerelor cadastrale, primii proprietari îşi înregistrează gratuit proprietăţile în cartea funciară, conform prevederilor legale în vigoare.

Evident că sursele de finanţare pentru continuarea proiectului sunt esenţiale, însă stadiul actual al proiectului, va constitui cu siguranţă un impuls ca acesta să devină o prioritate, mai ales atunci când pe baza rezultatelor obţinute Agenţia de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură judeţul Timiş, în temeiul parteneriatul nr. 2013/936/9/8/2010, a încheiat actul adiţional nr. 4/733/397/3/20/22/1375/2012 a fost cooptată în calitate de partener în cadrul proiectului.

Finalitea acestui demers va avea rolul ca stabilirea blocurilor fizice să fie făcute pe o bază de date reale, astfel încât acordarea subvenţiilor să fie foarte bine fundamantată.

Comuna Livezile prin Consiliul local a hotărât să efectueze toate demersurile în baza prevederilor Ordonanţei nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naţionale pentru informaţii spaţiale în România, unde se precizeză că „Autorităţile publice iau măsuri pentru ca toate seturile de date spaţiale nou-colectate şi restructurate masiv, precum şi serviciile de date spaţiale corespunzătoare acestora, să fie disponibile în conformitate cu normele elaborate de Comisia Europeană, prevăzute la alin. (1), în termen de 2 ani de la adoptarea acestora. Celelalte seturi şi servicii de date spaţiale aflate încă în uz, în termen de 7 ani de la adoptarea acestora”.

Ţinând cont de toate eforturile făcute până acum, de sprijinul acordat de parteneri, de necesitatea modernizării, flexibilizării şi compatibilizării funcţionării administraţiei publice pe criterii de performanţă şi de profesionalismul care se doreşte a fi promovat, în vederea integrării sistemului nostru administrativ în sistemul de valori existent în statele cu o administraţie publică bine dezvoltată şi plecând de la considerentul că bazele de date reprezintă suportul transpunerii strategiilor, politicilor şi programelor locale, naţionale şi internaţionale, care ca ţintă au rezolvarea problemelor de mediu, economice şi sociale ale comunei, luând în considerare faptul că reglementarea evidenţelor de cadastru este condiţia fundamentală în construcţia sistemului de baze de date de tip spaţial GIS, bazaţi pe aportul tuturor factorilor de decizie, comuna Livezile împreună cu echipa de proiect speră să întregească şi să atingă dezideratele care au fost propuse prin proiect.

Şi nu ne oprim aici.

În temeiul realizărilor, a intereselor Statului Român de a moderniza administraţia publică locală, ne propunem ca în timp, baza de date de la comuna Livezile să fie legată de registrul agricol, la taxele şi impozitele locale, urmând să găsim specialiștii care să înțeleagă importanța acestui demers astfel încât să se alăture echipei de proiect, pentru a contribui la realizarea şi acestui deziderat.

Faptul că existenţa unui singur proiect de acest gen ar crea o simplă speranţă de mai bine în domeniul bazelor de date de tip spaţial, ca iniţiativă a societăţii civile, pentru a înfrânge inerţia şi comoditatea de care ne lovim zi de zi, directorul de proiect            dr. ing. dipl. Mihai RACOVICEAN a  reuşit să propună ca acest gen de lucrări să fie extinse.

Astfel, la această oră, pe baza experienţei dobândită şi a rezultatelor concrete la comuna Livezile, a fost iniţiat un nou proiect de cercetare privind realizarea sistemului informaţional geografic-GIS, la nivelul municipiului Caransebeş, fundamentat pe un studiu care va stabili măsurile ce trebuiesc promovate în vederea construirii mecanismelor necesare funcţionării unei administraţii moderne şi performante,  prin gestionarea informaţiilor de date de tip spaţial, care vor fi  culese în cadrul înregistrării sporadice sau sistematice a cadastrului, pe baza documentelor ce se vor realiza în cadrul sistemelor informaţionale specifice domeniilor de activitate agricol, forestier, drumuri,  aeroporturi, ape, fond imobiliar, cadastrul reţelelor edilitare, de asemenea urbanism, taxe şi impozite locale, stare civilă, registru agricol şi alte activităţi care se derulează pe baza informaţiilor de tip spaţial la nivelul municipiului Caransebeş, aprobat de Consiliul local al municipiului Caransebeş prin HCL nr.347/27 decembrie 2012. Se așteaptă finanțarea.

Subliniem în mod special aportul domunului director APIA Timiș, domnul Prof. Florin Faur, urmare a faptului că APIA Timiș a preluat baza de date realizată la nivelul comunei Livezile în baza de date a APIA , sperăm ca în curând să apară și primele beneficii din această colaborare în favoarea cetățenilor.

Identifcarea unei soluții clare și concrete l-a determinat pe domnul Prof. Faur florin să-l prezinte și colegilor de la APIA Botoșani, respectiv domnilor director Liviu Zaharia și purtător de cuvânt Ioan Serediuc, care au trecut la fapte.

Având în vedere faptul că situația fondului funciar pe comune, modul de aplicarea a legilor proprietății este o problemă vitală dar de multe ori aplicată cu multe hățișuri și meandre în multele din comunele din România, ținând cont de faptul că proiectul nostru reprezintă o soluție aplicată cu rezultate concrete, comuna Livezile fiind rezolvată în proporție de aproximativ 90% pe extravilan, prin alocarea numerelor cadastrale de către OCPI Timiș, aspect care a condus la înscrierea imobilelor în cartea funciară în mod gratuit, evident după ce fiecare proprietar și–a achitat la Primăria comunei Livezile contravaloarea lucrărilor de specialitate necesare întocmirii documentațiilor cadastrale, stabilită potrivit prevederilor art.1, alin.2 din Ordonața nr. 13/2001 de către Consiliul Local.

Credem că este important de reținut: Statul Român suntem toți și de aceea aportul nostru ca părți interesate este să asigurăm partea nostră ce ni se cuvine.

Am prezentat în diferite ocazii proiectul nostru. Suntem ȋn discuții cu  mai multe primării din județele Timiș, Caraș Serverin și acum Botoșani.

Revenind la munca în echipă.

Răspunzând invitației adresată de  Asociația Grupul pentru Devoltare Locală(GAL) „CODRII HERȚEI” ȋn numele orașului Siret și a comunelor Cândești, Concești, Cordăreni, Cristești, Dersa, George-Enescu, Hilișeu – Horia,  Hudești, Ibănești, Lozna, Mihăileni, Pomîrla, Suhărău, Șendriceni,  Asociația Grupul pentru Devoltare Locală(GAL) „CODRII DE ARAMĂ”, în numele comunelor Corlățeni, Dimăcheni, Roma, Văculești, Mihai Eminescu, Nicșeni, Bucecea, Leorda, Brăești , Asociația Grupul pentru Devoltare Locală(GAL) „VALEA BAȘEULUI DE SUS”, în numele comunelor Săveni, Hănești, Vlăsinești, Dăngeni, Ripiceni, Mileanca, Havarna, Mitoc, Monoleasa, Avrameni, Drăgușeni și a Agenției de Plăți și Intervenții în Agricultură județul Botoșani, am prezentat în data de 23 iulie 2013 la Botoșani, modul de realizare a proiectului pilot Livezile, care a fost astfel construit în așa fel încât acesta sa poată fi multiplicat la scară largă, oriunde se dorește în țară.

A fost încheiat actul adițional 20/19/92/121/346/757/4547/2013 , Centrul „PIFCA”/„AEF”/GEOTOP/OTNIEL/GALUL CODRII HERȚEI/GALUL CODRII DE ARAMĂ/ GALUL VALEA BAȘEULUI DE SUS/APIA BOTOȘANI, prin care sunt pregătite premizele de extindere a proiectului de cercetare „Baza de date de tip spaţial fundamentul unei administraţii moderne şi performante”. Este o nouă provocare, la o altă scară cu noi perspective.

Având în vedere modul în care am fost primiți de oficialitățile județului, de interesul manifestat pentru rezolvarea unei probleme de importanță națională așa cum o definește legislația în vigoare, de participanții la manifestare, apreciem că am reușit prin tot ce am prezentat să strârnim interesul și dorința de a face pași concreți pentru a reglementa corect și legal problemele care fiecare enitate le are identificate în domeniul proprietății.

Semnarea actului adițional de extindere a parteneriatului privind organizarea și construirea unor „Baze de date de tip spaţial ca fundament al  unor administraţii moderne şi performante” la nivelul mai multor unități teritorial administrative din județul Botoșani, prin intermediul GAL-urilor și APIA Botoșani, în mod categoric ne dă speranța că soluția propusă de noi agreată, aprobată și promovată de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară cu numărul 3997/19 martie 2013, ca model de urmat și de alte entități, ne dă speranța ca împreună să putem reuși să facem din județul Botoșani un model ce merită urmat. Totul depinde de voința celor din Botoșani, de Primari, Prefect, Consiliul Județean, APIA, OCPI  și orice altă entitate care poate contribui la acest proces.

Este extrem de important că am reușit să strârnim interesul Prefectului județului Botoșani, distinsul domn Costică Macaleți,  care dorește ca acest proiect să fie prezentat și acelor comune care nu au fost reprezentate la evenimentul din 23 iulie 2013.

De altfel, domnia sa, la întrevederea avută la Prefectura Botoșani a promis tot sprijinul necesar. Dar mai trebuie să se țină și de cuvânt să nu se rezume la declarații politice, la care românii se pricep foarte bine.

Acest lucru este o șansă pentru toți și este o dovadă  că problema identificată de echipa noastră este una serioasă, de importanță națională și orice soluții concrete care conduc la rezultate clare, sunt bine venite.

Dorim însă să precizăm că acest lucru este posibil doar dacă ne vom baza pe o muncă serioasă, pe reponsabilitate, calitate și eficiență dar cu și cu certitudinea că Dumnezeu binecuvinteză munca.

Promovând dialogul şi respectul faţă de toate părţile implicate într-o astfel de acţiune, care în multe cazuri sunt din domeniul administraţiei publice locale sau centrale, specialişti din toate  domeniile cunoaşterii, învăţământ, societate civilă, oameni politici, reforma care trebuie promovată la nivelul fiecărei comunităţi, regiune şi de ce nu la nivel de ţară, într-un astfel de context, ar avea ceva şanse să atingă ţintele propuse la parametrii şi interesele generale propuse, într-un timp şi un mod mai suportabil.

Vă asigurăm că toate activităţile derulate până în prezent în cadrul proiectului general: „Cadastrul şi rolul acestuia în economia de piaţă, cu aplicabilitate în domeniul administraţiei publice locale”, au fost posibile pentru că au existat oameni deosebiţi, pasionaţi de profesia lor, extrem de perseverenţi în ceea ce şi-au propus să  realizeze, care au ştiut care le este rolul şi locul în echipă, au fost dotaţi cu foarte multă răbdare şi speranţă de mai bine şi de viaţă.

Evident că sursele de finațare sunt motorul oricărei acțiuni, care decid termenul de realizare a proiectelor.

La astfel de proiecte sursele de finațare pot fi: surse proprii ale comunelor, proiecte de finaţare guvernamentală sau europeană, care vor fi fundamentate pe baza lucrărilor tehnice ce se vor realiza, donaţii, aporturi proprii, alte surse atrase sau forme de constituire de fonduri etc.

Și pentru că la noi se uită, mai mereu, să se mulțumească pentru eforturile, contribuțiile și aportul pentru susținerea unei idei, care este de importanță națională, doresc să mulțumesc din toată inima tuturor celor care dealungul timpului au contribuit și mai pot contribui la  realizările Centrului  „PIFCA” și „AEF” Romȃnia, care pe lângă cei citați în materialul de mai sus, au făcut posibil ca vocea cetății să fie auzită și din partea unor organizații neguvernamentale de tip profesional.

Aici aș dori să amintesc doar câteva din personalițățile, atât de pe plan intern cât și de pe plan extern, care au contribuit sau care vor putea contribui, într-un mod sau altul, la promovarea proiectelor propuse de asociațiile noastre: Prof. univ. dr. ing. Victor DOANDEȘ, Acad. Ion Păun OTIMAN fost Rector USAMVB, Prof. univ. dr. ing. Alexandru MOISUC fost Rector USAMVB, Dr. Ingo FRIEDRICH – Germania, fost Vicepreședinte al Parlamentului Europei, Hans KOLLER Președintele Misiunii KWASISABANTU, Prof. univ. dr. ing. Pual PȊRȘAN Rectorul USAMVB , Prof. univ. dr. ing. Nicolae ROBU fost Rector UPT, Primarul Timișoarei, Prof. univ. dr. ing. Ioan CARȚIȘ fost Rector UPT, ing. Horațiu MOLDOVAN ing. șef al OCPI Timiș, Prof. univ. dr. ing. Cornel FURDUI, Șef lucrări univ. dr. ing. ec. Tiberiu OANĂ, Prof. univ. ing. dr. Corneliu RITT, Dr. ing. Vasile RUȘEȚ, Consilier local Timișoara, Ioan Avram MUREȘAN, fost ministru a Agriculturii, Theodor STANCA-fost deputat, pastor Gigel OLARU, ing. Gheorghe CREINEANU fost director în MAA, ing. Vasile SANDU, Prof. univ. dr. ec. Vasile GOȘA Decanul Facultății de Managment Agricol USAMVB, Șef lucrări dr. ing. Manuela Dora ORBOI, Conf. univ. dr. arh. Radu RADOSLAV, pastor Ionel TUȚAC, Constantin OSTAFICIUC fost președinte al CJ Timiș, ing. Zoltan MAROSSY  Ȋnalt funcționar public al României, fost consilier județean și suprefect al județului Timiș, consilier onorific al Președintelui Centrului „PIFCA” și „AEF” România, Mircea BĂCALĂ fost prefect al județului Timiș, Ovidiu DRĂGĂNESCU fost prefect al județului Timiș, Conf. univ. dr. ing. ec. Cosmin Alin POPESCU, Decanul Facultății de Agricultură, ing. Fane MACIOVAN fost vicepreședinte al ONCGC, Rudolf KORTVELYESSY – Germania, Michael ATTAWAY – Statele Unite ale Americii, Marcel MILITARU,  gen (r) Viorel OANCEA fost Secretar de Stat și Primar al Timișoarei, Dan TOMIN, Ștefan VARGA primarul comunei Livezile, Emil MATEESCU fost președinte la Camerei de comerț Timiș, Soc. Cornel KISS, ing. Huba MARTON, dr. jr. Dan Cătălin ROȘU registrator șef OCPI Timiș, Prof. univ. dr. ing. Sivica ONCIA, Lector Dacian LALESCU, Conf. dr. Ciprian RUJESCU, ec. Viorel TȊRZIU,  ing. Dariu Otniel RACOVICEAN, Marcel VELA primar al municipiului Caransebeș, Benze Torony – Ungaria, ing. Agneta KARDOS referent al comisiei de relații interen și externe din cadrul Consiliului Județean Timiș, Liliana ONEȚ subprefect al județului Timiș, Titu BOJIN Președintele Consiliului Județean Timiș, Nicolae Vasile MARIAN  Vicepreședintele Consiliului Județean Timiș și acum pentru viitor cu mari speranțe toți cei de la Botoșani, începând cu Prefectul județului Costică MACALEȚI, vicepreședintele Consiliului Județean Gheorghe SORESCU, Liviu ZAHARIA, director APIA Botoșani, Ioan SEREDIUC – purtător de cuvânt al APIA Botoșani, Marinică STREDIE Primar al comunei Cristești și Președintele GAL-lului „CODRII HERȚEI”, Ioan TOMA – Primar al comunei BRĂEȘTI și Președintele GAL-lului „CODRII DE ARAMĂ”, Lucian TRUFIN – Primar al comunei Vlăsinești și Președintele GAL-lului „VALEA BAȘEULUI DE SUS” și de ce nu mulți alții.

Credem că proiectul „Bazele de date de tip spaţial ca fundament al  unor administraţii moderne şi performante”, poate reprezenta un adevărat sprijin pe care fiecare comunitate îl așteaptă de mult timp, astfel încât administrația să-și poată îndeplini misiunea pe a are față de cetățenii ei.

Credem că a sosit timpul iar puterea exemplului unei comune mici, comuna Livezile, județul Timiș, dar cu oameni mari, nu credem că va rămâne fără ecou.

Și pentru că munca serioasă începe să fie  aprecită și recunscută și la români, în data de 20 aprilie 2013, la Surduc a fost semnat protocolul de colaborare nr. 419/1846/1529/16/7/2013  între Curtea de Apel Timișoara, reprezentată prin Președinte, Judecător Prof. univ. dr. Lidia BARAC, Tribunalul Timiș, reprezentat prin Președinte,                         Judecător Eduard SMÂNTÂNĂ, Judecătoria Timișoara, reprezentată prin Președinte, Judecător Mihai BĂLAN,  Centrul de perfecţionare, instruire și formare a specialiştilor în cadastru agricol „PIFCA” Timişoara, România, reprezentat prin Preşedinte dr. ing. dipl. Mihai RACOVICEAN, Asociația Evaluatorilor Funciari din ROMȂNIA, „AEF” Romȃnia reprezentată prin Președinte dr. ing. dipl. Mihai RACOVICEAN, în vederea organizării de acțiuni comune destinată judecătorilor cȃt și a experților tehnici judiciari, constȃnd ȋn seminarii, conferințe științifice, module de pregătire continuă etc., din domeniul de activitate al cadastrului, topografiei și geodeziei cȃt și a celor conexe cadastrului, ȋn vederea ȋncadrării expertizelor tehnice judiciare ȋn sistemul unitar de cadastru și carte funciară ca sistem de importanță națională.

Apreciem că până la acest moment acest protocol care a avut la bază proiectul:„Expertiza tehnică judiciară din perspectiva Noului Cod de Procedura Civilă. Aspecte tehnice și juridice”,  a fost pe departe cel mai pragmatic și aplicat  proiect, secretariatul tehnic coordonat de domnul Judecător Cristian PUP, reușind să propună tematici extrem de utile spre dezbateri, iar rapoartele privind sinteza dezbaterilor din cadrul atelierelor de lucru fiind puse atât la dispoziția distinșilor Judecători de pe raza Curții de Apel Timișoara dar și corpului de experți din domeniul nostru de activitate, conțin elemente fundamentate pe noile proceduri izvorâte din din NCPC.

Aceste rapoarte pot fi consultate de toți cei interesați pe site-ul www.pifca-aef.ro –secțiunea Curtea de Apel.

În luna decembrie, dacă Dumnezeu va voi, va urma al treilea atelier de lucru, urmând ca pe baza acțiunilor derulate în cadrul acestui proiect, să putem elabora „Ghidul expertului tehnic judiciar din domeniul topografiei, cadastrului și geodeziei”, având promisiunea doamnei Președinte a Curții de Apel Timișoara, Judecător Prof. univ. dr. Lidia BARAC, de a face prezentarea Ghidului în prefața acestuia.

Tot ca rezultat al modului în care înțelegem să ne preocupăm de promovarea intereselor profesiei din domeniului nostru de activitate, Asociația Evaluatorilor Funciari din ROMȂNIA „AEF” Romȃnia, reprezentată prin Preşedinte dr. ing. dipl. Mihai RACOVICEAN şi Asociația Corpul Experților Tehnici din Romȃnia, reprezentată prin Președinte  ing. dipl. Virgil Alexiu Dimitrie PUTICIU, au semnat parteneriatul de colaborare 24/7532/2013, prin care cele două asociații se angajează să organizeze acțiuni comune care să contribuie la creșterea calității profesionale a experților tehnici judiciari şi extrajudiciari, prin organizarea de:  seminarii ştiinţifice, module de instruire, perfecţionare și formare continuă, elaborarea de metodologii pentru efectuarea expertizelor tehnice în domeniile profesionale comune membrilor săi, elaborarea bazei de calcul a cuantumului onorariului datorat expertului etc.

Asociațiile își propun să lucreze la propunerile privind crearea cadrului necesar realizării instruirii, perfecţionării și formării continue a experţilor, pe domeniile comune ale celor două asociații, fundamentate pe noutăţi ştiinţifice din domeniile  lor de activitate, astfel încât rezultatele obținute să conducă la creşterea prestigiului, a profesionalismului şi a competenţelor experţilor, în așa fel încȃt titlul de expert să devină titlu de excelență pentru experți.

Ca o necesitate obiectivă în domeniul abordat, la solictarea mai multor experți, Centrul ”PIFCA” Timișoara a lansat cursul de perfecționare : „Aprofundarea metodei de calcul a daunelor(prejudiciilor) cauzate de exproprierea de utilitate publică referitoare la terenurile  cu destinație agricolă”.

Pe baza studiilor efectuate în domeniu până în prezent, pe baza experienței profesionale dovedite de personalitățile care vor constitui corpul de  lectori ce vor deula cursul, suntem convinși că vom reuși să propunem foarte curând colegilor noștri o procedură științifică, fundamentată pe actele normative în vigoare, plecând de la prevederile Legii nr. 33/1994, unde se precizează clar faptul că: „La calcularea cuantumului despăgubirilor, experții, precum și instanța vor ține seama de prețul cu care se vând, în mod obișnuit, imobilele de același fel în unitatea administrativ-teritorială, la data întocmirii raportului de expertiză, precum și de daunele aduse proprietarului sau, după caz, altor persoane îndreptățite, luând în considerare și dovezile prezentate de aceștia” de asemenea se va avea în vedere și faptul că: „Experții vor defalca despăgubirile cuvenite proprietarului de cele ce se cuvin titularilor de alte drepturi reale”.

Este un domeniu foarte frumos dar trebuie să te pregătești în așa manieră încât ceea ce faci să fie bine făcut.

În finalul acestui scurt material despre PIFCA și AEF, doresc să mă alătur mesajului psalmistului care în Ps. 1a și v. 3, unde se precizează: “Ferice de omul care nu se duce la sfatul celor răi…, El este ca un pom sădit lângă un izvor de apă, care îşi dă rodul la vremea lui şi ale cărui frunze nu se veştejesc: tot ce începe, duce la bun sfârşit !”

Fie ca Bunul Dumnezeu să ne dea tuturor sănătate, înţelepciune, putere de muncă, prosperitate şi generozitate astfel încât “tot ce începem să putem duce la bun sfârșit”.

Și în mod evident, cu așa oameni, România va putea construi viitorul de care copiii noştri au nevoie.

Cu aleasă consideraţie,

Preşedinte

Dr. ing. dipl. Mihai RACOVICEAN

Pentru orice alte informații sau detalii ne puteți contacta la adresa:
Timișoara, str. Ion Sârbu nr. 18, cam 2,
Tel. 0702470277 ; fax 025221050
Email mihai.racovicean@otniel.ro